Glemt dit kodeord? Klik her og få gensendt

Indtast din email herunder og tryk send - din adgangskode sendes herefter til denne mail.

  

CAPS LOCK er slået til på dit keyboard. Bemærk at kode indtastning tager højde for store og små bogstaver
 

Hvordan starter man en virksomhed? -> Sådan gør du lettest

Hvordan starter man egen virksomhed? Opret din enkeltmandsvirksomhed uden besvær

Det er ikke svært at registrere sin virksomhed i Danmark. Vil du gerne åbne en enkeltmandsvirksomhed (også kendt som personligt ejet firma), er der eneste du skal have ved hånden dit NemID.

Registrering af enkeltmandsvirksomhed kræver ingen kapital, ingen garant eller garanti. Registreringen klarer du online og på det tidspunkt, der passer dig bedst. 

Du kan registrere din virksomhed helt gratis

Når du registrerer en enkeltmandsvirksomhed, er det helt gratis. Modsat er det med andre virksomhedsformer som A/S eller ApS, hvor du skal indskyde kapital, når selskabet registreres.

Mange iværksættere vælger derfor at registrere en enkeltmandsvirksomhed først og senere hen, når virksomheden har vokset sig større og sundt, at ændre virksomhedsforms til A/S eller ApS. 

Registrér nemt din virksomhed på Virk.dk

Når du er klar til at registrere din enkeltmandsvirksomhed, gør du det på hjemmesiden virk.dk. Virk.dk er en offentlig webportal, som er udviklet i samarbejde mellem flere offentlige myndigheder. Det er Erhvervsstyrelsen der administrerer portalen. 

Den består af 2 hovedområder, nemlig Virk Data (her finder du blandt andet CVR registret) og Virk Indberet (her indberetter du blandt andet moms, indsender årsregnskab og virksomhedens digitale postkasse findes her). 

Derfor skal du ikke kun bruge Virk.dk, når du registrerer din enkeltmandsvirksomhed. Det er den primære platform du skal anvende, når du skal kommunikere med de relevante offentlige instanser. 

Selve registreringen klares nemt og ubesværet: 

 

  • Du går på www.virk.dk og vælger “Start virksomhed”

 

  • Når du er klar til at registrere, trykker du “Start” - hav dit NemID klar

 

  • Du udfylder Log-in med Bruger-id og adgangskode 

 

  • Herefter læser og godkender du Erhvervsstyrelsens betingelser for brug

 

  • Nu får du mulighed for at vælge den virksomhedsform, du vil registrere

 

  • Vælg først “Personligt ejede virksomheder” og herefter “Enkeltmandsvirksomhed

Herefter skal du taste alle de data, som vedrører den enkeltmandsvirksomhed, som du vil registrere. Det er for eksempel branche, ansvarlige deltagere, stamdata, adresse og forventet indtjening. Hver gang du har færdiggjort de ønskede oplysninger på siden, taster du næste, indtil du er færdig med registreringen. 

Når din registrering er fuldført, modtager du en mail. Herefter kan du bestille virksomhedens NemID, vælge en NemKonto (erhvervskonto i bank) og du kan oprette en digital postkasse til din virksomhed. 

Tillykke - du er nu officielt virksomhedsejer!

Skat skal godkende din registrering

Erhvervsstyrelsen vil kontrollere, at alle nødvendige oplysninger er til stede i din indberetning. De sender herefter informationerne videre til SKAT, der vil behandle din registrering. 

Vær opmærksom på, at der kan gå op til 14 dage, før SKAT har færdigbehandlet din registrering. Godkendes din registrering hos SKAT, vil din virksomhed i løbet af 24 timer, blive offentliggjort i CVR registret på virk.dk.

Du vil  nu kunne hente virksomhedens registreringsbevis på SKATs hjemmeside. Du skal logge ind på “tastselv erhverv” og vælge “Profil”.

NB: Har du angivet et fremtidigt starttidspunkt for virksomheden, vil offentliggørelsen først ske på denne dato.

Hvad hvis jeg vil starte et ApS eller A/S?

Vil du starte et ApS eller A/S - også kaldet et "Selskab" i daglig tale - er det en anelse mere komplekst. Mange er i tvivl om hvilken virksomhedsform de skal vælge - og her kan man ofte sige at de fleste virksomheder der startes af enkeltpersoner (også kaldet en "selvstændig") og drives i mindre skala typisk oprettes som enkeltmandsfirma der derved også er personligt ejet.

Vil du imidlertid starte egen virksomhed som har en eller anden form for risiko - kan det være en god idé at oprette et selskab. Årsagen er at man her ikke hæfter for mere end det beløb man har skudt ind i firmaet under forudsætning at man handler med almindelig god etik.

Du skal bruge mindst 40.000 kr. i indskud (indskudt kapital) hvis du vil have et CVR nummer i ApS form. Dog er den største ulempe for mange ved et ApS dog at det er langt mere komplekst at lave og indberette det årlige årsregnskab. Dertil kommer at der er en række lovkrav til selskaber - herunder at man ikke må låne penge privat af selskabet. Det vil blive betragtet som "ulovligt aktionærlån" og er strafbart.

Ønsker du at starte egen virksomhed i ApS form kan det anbefales at finde rådgivning dertil. Man kan typisk få hjælp til at stifte et selskab for 1000-1500 kr. ex. moms.

 

Vigtige ting at være opmærksom på, når du starter virksomhed

Når du som iværksætter starter egen enkeltmandsvirksomhed, er der masser af ting du skal have styr på. Det gælder både for selve virksomheden og dens succes og for de krav og regler, du som virksomhedsejer skal efterleve.

Nedenfor finder du information om de 3 områder, som du allerførst skal have styr på. 

Forretningsplan

Når du vil starte din egen virksomhed, er det en rigtig god idé, at lave en forretningsplan, så du fra start kan holde din virksomhed på rette spor. Vil du gerne have hjælp til at udforme din forretningsplan, kan du tjekke din kommunes hjemmeside ud. Langt de fleste kommuner har nemlig fine tilbud til nye iværksættere.

NemKonto

Du skal finde en bank, der kan tilbyde dig en erhvervskonto, der vil blive virksomhedens NemKonto. Har du et godt forhold til den bank du har i dag, vil det være smart at høre om dine muligheder for en erhvervskonto der. 

Det kan nemlig til tider være en smule svært at finde en bank, hvor du kan få en rimelig billig løsning.

Regnskabsprogram

Som virksomhedsejer har du pligt til at registrere alle økonomiske aktiviteter i virksomheden. Du skal også aflevere årsregnskab og momsregnskab for din virksomhed. Misser du for eksempel en deadline for indberetning af moms, skal du betale bøde og stemmer virksomhedens årsregnskab ikke, fordi du har er kommet til at smide et bilag ud, kan det ikke godkendes. At du har styr på virksomhedens regnskab er vigtigt for virksomhedens fortsatte drift.

Derfor bør du helt sikkert finde en nemt og prisrigtigt online regnskabsprogram som Web-Regnskab, der er  Danmarks letteste online regnskabsprogram hvis du vil starte din egen virksomhed. Her betaler du alene for de funktioner, du skal bruge for at kunne varetage virksomhedens regnskabsforpligtelser. 

Web-Regnskab er ikke kun Danmarks letteste online regnskabsprogram -  faktisk er det også Danmarks billigste regnskabsprogram i sin klasse. 

Vi håber denne guide har gjort det lettere for dig og kan hjælpe med at finde ud af hvilken type virksomhed du skal starte samt hvilke fordele og ulemper ved forskellige virksomhedstyper der kan være.